Gisteravond zag ik het tv-programma Profit. De rode draad is dat een ondernemer/bedrijvendokter ondernemers die met hun bedrijf in woelig water zitten ondersteuning biedt. Enerzijds met advies maar anderzijds ook met kapitaalinjecties waarvoor hij aandelen terugkrijgt en zeggenschap. Omdat het een Amerikaans programma is heb je meteen het gevoel in hoeverre is het geregisseerd? De emoties liepen echter zo vreselijk uit de hand met camera erbij, dat het gevoel van echtheid toch wel overheerste. De grote gemene deler in de regel is dat de ondernemer en dus ook de onderneming niet is meegegroeid met de markt. Het ontglipt hen enerzijds op het financieel en procesmatig gebied, maar minsten zo opvallend is hoe de menskant van het bedrijf hun ontglipt. Iets dat vaak onderschat wordt.


Het is als ondernemer belangrijk te weten in welke levensfase jouw onderneming zich bevindt, we kennen er 7.


1. Strubbelingen

De eerste Strubbelingen, De opstart, zoeken naar omzet en financiën en het juiste concept.


2. Pret

Dan volgt de fase van Pret. De start is gelukt, je boekt je eerste successen, je verdiept je in de structuur en processen en er komt behoefte aan specialisatie.


3. Wild Water

 

Daarna beland men in Wild Water. De organisatie wordt ingewikkelder, je krijgt de eerste tegenslagen, de eerste conflicten met medewerkers gaan zich voordoen.

4. Voorspelbaar succes

 

Voorspelbaar succes komtals gevolg van het overwinnen van de vorige fase. Het bedrijf is in control, je hebt overzicht en durft keuzes te maken.

5. Tredmolen

Dan dient zich de Tredmolen aan. Je innovatief vermogen verdwijnt, men is niet meer enthousiast en vernieuwend. Zorg dat je terugkomt in fase 4, anders komt jij in fase 6.

6. Grote sleur

Grote sleur. Je bent vooral intern bezig, de buitenwereld met de echte klanten verdwijnen langzaam. Financieel begint het tegen te zitten en zelfdiagnose lukt ook niet meer. Veranderen is moeilijk, veel mensen zitten te vast in hun denken. Fase 7 ligt op de loer.

7. Doodsgereutel
Dan ontstaat het Doodsgereutel. Je hebt de boot gemist, je onderneming komt in een stervensfase, het einde is in zicht.

De ondernemers in deze programma’s zien het niet meer en het zelf analytisch vermogen is er niet (meer). Als dan ook nog de eigen trots groter is dan het inzicht tot zelfreflectie wordt het een lastige wedstrijd. Je zou eens kunnen nadenken In welke fase jouw onderneming zit en welke actie daarbij nodig is? Dat de markt in de 6e versnelling vooruit staat weet iedereen wel. Nu de juiste actie nog